verslag Spijt
1. Zakelijke gegevens
De titel van het boek is Spijt
De naam van de schrijver is Carry Slee
De naam van de uitgever is Van Holkema & Warendorf
Het boek is verschenen in 1996 en het heeft 239 bladzijden
2. Samenvatting Spijt
David fiets altijd met Niels naar school maar. David fietste zo snel hij kan alleen naar de gymles. David is verliefd op Vera. Ze moeten vandaag een klassenfoto maken. Jochem is een dik kind die wel te laat was bij gym maar David niet. Jochem ging na gym douchen. De rest van de jongens gooiden Jochem zijn kleren naar buiten. Daarna gooiden ze Jochem de meisjes kleedkamer in. Tino sloot alle deuren van de kleedkamers dicht en ging op de klassenfoto. Jochem bleef alleen achter. Bij de klassenfoto zat Niels naast Vera en dat vond David niet leuk.
De volgende dag belt Niels op om te zeggen dat ze het eerste uur vrij zijn en dat hij Vera moet bellen inplaats van Jochem. Als David Vera heeft gebeld begint zijn moeder over Vera te praten. Jochem zit alleen achter in de aula terwijl het Davids schuld is. David zit na school ook nog bij de schoolkrant waar Vera ook bij zit. Youssef heeft een stapel papier bij zich en het blijkt het Engels proefwerk te zijn voor vrijdag.
De volgende dag in de pauze moesten ze Frans leren maar David had zijn boek vergeten en toen heeft hij het boek uit Jochem zijn tas gepakt en daardoor hoeft hij het achtste uur niet te melden. Als David thuis is gaat hij naar boven om te leren. Daarna gaat hij het boek van Frans terugbrengen naar Jochem. Toen David voor de deur stond om het boek in te gooien, maar toen deed iemand de deur open het was Jochem. Hij vertelt David allemaal wat er gebeurd is.
Zaterdagmorgen slaapt David uit. Hij heeft elk weekend nog iets met Vera gedaan. David is van plan om een brief te schrijven en naar de film te gaan. Hij moet eerst van zijn moeder oma helpen. Als hij klaar is gaat hij naar het café toe waar alleen Vera zijn fiets staat. Ze gaan even biljarten en dan komen Niels en Youssef binnen. Ze fietsen meteen door naar Manon en dan naar de film
Als ze maandag op school komen krijgen ze de klassenfoto’s te zien. Jochem en Maaike staan niet op de foto. De groep van de schoolkrant moest de hele tijd aan het gekopieerde Engels proefwerk denken. Niels en David gaan met de bus naar huis. David denkt de hele avond na over het Engels proefwerk.
Als David thuis komt gaat hij naar boven huiswerk maken. David denkt aan het klassenfeest. Hij gaat om 5 uur naar de bibliotheek. Bij de bibliotheek staan Jochem en zijn moeder naast hem. De moeder van Jochem zegt dat Jochem na school altijd huiswerk maakt bij hem.
David gaat op de racefiets naar school. Bij Duits beginnen ze over Davids vriendinnetje. David gaat Jochem achterna als hij uit is. ‘s Avonds is het klassenfeest en David heeft er zin in. David gaat op de fiets en hij fietst achter Jochem. David gaat met Vera dansen maar iets daarna zoenen Youssef en Vera met elkaar. Davids droom valt in duigen. Ze pesten ook Jochem op het klassenfeest. Als het klassenfeest af is fietst David alleen naar huis.
De volgende dag is Jochem niet op school hij was gisteravond ook niet thuis gekomen. David meldt zich ziek en gaat Jochem zoeken. Nienke komt naar David toe. Nienke is Jochem zijn vriendin. Ze fietsen naar de camping daar roepen ze Jochem. Ze gaan bij het water kijken en daar vinden ze Jochem. Iedereen is erbij. Ze hebben allemaal emoties. Jochem is verdronken. Iedereen mag wat over Jochem schrijven. David had er spijt van.
De volgende dag fietst heel klas 2B in stilte naar het meer. David leest een bladzijde uit het dagboek van Jochem voor. Ze fietsen terug naar school en ze besluiten niet meer te pesten. Iedereen is veranderd na de dood van Jochem. David heeft een goed idee voor de schoolkrant het gaat over pesten. Als David thuis komt staat er een taart op tafel waar hij ook een stuk van mag nemen.
De redactie vergadert nu twee keer per week. Er is veel gebeld naar de pestlijn. David hoort dat het uit is tussen Vera en Youssef. David fietst meteen naar Vera toe. Het project gaat goed. Manon heeft ook verkering met iemand uit de klas. Manon en Vera bellen bij David aan wat hij niet wist. Vera zegt dat ze verliefd op David is. David drukt Vera tegen zich aan en zegt: Babe, I Love You. Vera’s lippen smaken SUPER.
3. Over de auteur
Carry Slee is in1949 inAmsterdam geboren. Na de middelbare school ging ze naar de Academie voor Expressie door Woord en Gebaar in Utrecht. Ze werkte een aantal jaren voor lerares drama in het voortgezet onderwijs. In 1988 schreef ze in het tijdschrift bobo verhalen over Keetje Karnemelk. Haar eerste boek, Rik en Roosje, een voorleesboek voor jonge kinderen verscheen in 1989. Daarna volgden er al snel meer boeken. Eerst schreef ze alleen boeken voor jonge kinderen. Maar in de jaren erna ging ze ook boeken voor ouderen kinderen schrijven zoals, Razend en Spijt. Ze heeft veel nominaties en prijzen voor haar boeken.
4. Over het Boek
A. Iemand die nadenkt wat hij heeft gedaan en er ook spijt van heeft.
B. Het boek is voor mensen opgedragen die ook gepest worden of die iemand zelf pesten. In het boek Spijt pesten ze Jochem.
C. Het boek speelt zich vooral op school af en na school, wat ze dan allemaal doen. De schrijver heeft deze plaats gekozen omdat, het zomaar echt kan gebeuren en wat de pesters dan doen en wat je zelf daartegen kan doen.
D. Het perspectief ziet er in de ogen uit van Jochem. Want bij hem overkomt alles.
E. Het is een gesloten einde. Je weet helemaal hoe het verhaal afloopt en dat er geen vragen open blijven die je niet weet.
5. Leeservaringen
1. Onderwerp
Het onderwerp spijt spreekt mij wel erg aan, want ik wil wel eens weten hoe anderen hierover denken en wat ze hiervan vinden. Het verhaal heeft me wel aan het denken gezet ik vond het ook een boeiend verhaal. Ik had van tevoren wel verwacht dat iemand gepest werd, maar niet dat het er zo heftig aan toe ging en ik had niet verwacht dat iemand zou gaan overlijden. Het onderwerp wordt daardoor dus goed en grondig uitgewerkt. Het onderwerp is wel voorspelbaar je zou wel verwachten dat iemand gepest wordt. Het gepest krijgt genoeg aandacht alleen het stuk na het klassenfeest mocht wel iets uitgebreider zijn. Ik heb niet een ander verhaal van dit onderwerp gelezen.
2. Gebeurtenissen
Het verhaal bevat genoeg gebeurtenissen en daardoor blijft het echt een leuk en spannend boek door. Het boek gaat gewoon aan een stuk door en bevat genoeg tempo om het te volgen. Het gaat ook om gevoelens, hoe iemand er zich bij voelt om gepest te worden of iemand te pesten. De gebeurtenis van het meer heeft wel wat indruk gemaakt omdat, iemand die zo jong is al gepest wordt en daardoor niet meer wil bestaan en dan verdronken is. De gebeurtenissen zijn geloofwaardig en een beetje voorspelbaar. Ik heb zelf nog niet zo iets ergs meegemaakt en ik zou de gebeurtenissen in het boek ook zelf niet mee willen maken.
3. Personages
Ik kan me goed inleven in het verhaal van Jochem want ik kan me wel voorstellen hoe hij zich voelt. David is niet echt een held anders had hij het opgenomen voor Jochem. Je komt ook wel genoeg van de personages te weten ook wat ze thuis allemaal doen. Ik vind het wel raar dat Jochem zichzelf laat verdrinken. Dat is voor je vader en moeder geen leuke belevenis.
4. Bouw
Het is een logisch verhaal. Het is wel een spannend verhaal omdat, je niet wat er gaat gebeuren. Het slot past wel goed bij het verhaal want, alles heeft uiteindelijk wel een gelukkig einde. Niet voor de vader en moeder van Jochem dat blijft hun altijd wel bij.
5. Taalgebruik
Het is een makkelijk verhaal om te lezen en het heeft weinig moeilijk woorden. Er zitten niet veel gespreken in het verhaal, ik vind het wel fijn om dit boek te lezen.
6. Verwerkingsopdracht
Ik kies hoe het probleem van de hoofdpersoon is, hoe deze in de loop van het verhaal verandert en hoe het staat aan het einde van het verhaal.
Het gaat over Jochem
In het begin van het verhaal pesten wat leerlingen Jochem die een beetje dik is. Hij vindt dat niet prettig. Hij vertelt niets aan zijn vader en moeder want, op de basisschool werd Jochem ook al gepest. Na school zegt Jochem tegen zijn vader en moeder dat hij altijd samen met David huiswerk gaat maken, maar dat is helemaal niet zo. Jochem zegt dat alleen tegen zijn vader en moeder dat hun niet merken dat Jochem weer gepest wordt, maar dat hij toch nog wat vrienden heeft. Er doen steeds meer kinderen mee aan het pesten van Jochem. Iets verder in het verhaal doet bijna de hele klas mee aan het pesten van Jochem zelfs David doet mee. Hij was eerst wel een beetje een vriend van Jochem. Als het klassenfeest is dan wordt Jochem ook gepest, drie personen gaan flesje draaien met Jochem. Jochem wordt van het flesje draaien niet helemaal goed en hij moet er van kotsen wat de andere leerlingen niet fijn vinden. ’s Avonds komt hij niet meer thuis wat nog niemand weet. De volgende dag komt de rector in de klas en zegt dat Jochem niet thuis was gekomen vannacht. David gaat Jochem toch wel zoeken samen met Nienke. Ze vinden Jochem in het meer achter een camping in een polder. Hij is verdronken. De volgende dag fietsen alle leerlingen maar het meer toe in stilte. Iedereen heeft toch wel emoties, omdat het hun schuld vooral David heeft er spijt van. Daarna geeft iedereen wel om Jochem. Ze maken een pestlijn waar iedereen naar kan bellen. De pestlijn wordt door veel mensen gebeld.
Maak jouw eigen website met JouwWeb